HP en Europese Commissie geven impuls aan lokale economie door cloud te introduceren bij gemeentes

STORM Clouds project ondersteunt Europese digitale agenda en maakt de weg vrij voor ‘smart cities’ met eenvoudig repliceerbare en grensoverschrijdende openbare diensten

Brussel – HP kondigt vandaag aan gemeentes te helpen met de overstap naar de cloud. Het gaat om de gemeentes Valladolid (Spanje), Águeda (Portugal) en Thessaloniki (Griekenland). Dit is onderdeel van het STORM Clouds project van HP en de Europese Commissie om gemeentes te digitaliseren en zo de lokale economie te stimuleren.

STORM Clouds is gericht op het leveren van transparante, duurzame en grensoverschrijdende openbare diensten. Het verbetert toegang tot de belangrijkste overheidsdiensten aan EU-burgers en geeft gemeentes belangrijke richtlijnen voor cloudgebaseerde diensten, bv. toegang tot digitaal loket, energiebesparing, inzicht in milieuvervuiling en misdaadpreventie.

Het doel van ‘STORM’, Surfing Towards the Opportunity of Real Migration, is om de ‘cloudification’ van openbare diensten doorheen de EU te versnellen. Dit is in lijn met de digitale agenda van de EU. Het experiment wordt in drie steden uitgevoerd. Hierna zal men onderzoeken hoe publieke autoriteiten in de dienstverlening het beste de overstap naar de cloud kunnen maken.

Europa moet gegarandeerd zijn dat nieuwe IT-devices, applicaties, data-opslagplaatsen en services transparant samenwerken op iedere locatie, net als het internet”, aldus Xavier Poisson Gouyou Beauchamps, Vice President van Cloud Computing EMEA, HP. “Dit project maakt de samenwerking tussen publieke autoriteiten makkelijker en kostenefficiënt door de deling en hergebruik van gemeenschappelijke platforms, componenten en infrastructuren. Met als resultaat dat gemeentes in de EU een stap zetten om heuse ‘smart cities’ te worden.”

Als leidende technologiepartner definieert, ontwerpt en implementeert HP het infrastructure-as-a-service (IaaS) platform. Het platform is gebaseerd op de HP Helion cloud technologie en focust zich op gemeenschappelijke strategieën, methodes, standaarden en certificering voor het leveren van innovatieve op de gebruiker afgestemde clouddiensten op basis van open, uitwisselbare standaarden. Als het resultaat van deze cloudgebaseerde diensten bekrachtigd wordt door burgers en autoriteiten in de proefsteden en EU-breed, is het makkelijker om de portfolio in andere Europese gemeentes te integreren.

Valladolid test Urbanismo en Red, een applicatie die transparantie in publiek management van stedelijke sectoren versterkt. Dit is mogelijk door de burgers online toegang te verlenen tot de gemeentelijke plannen. Thessaloniki focust zich op het versterken van de lokale economie door middel van een Virtual City Marketplace. Tot slot richt Águeda zich op het vergroten van publieke participatie; men geeft burgers en gemeenschappen de mogelijkheid hun meningen en ideeën ter verbetering van de stad online te verkondigen.

HP ondersteunt de Europese Commissie bij hun doel om de Europese economie te digitaliseren, vooral wat betreft het ontstaan van business services, werkgelegenheid en het bevorderen van creativiteit en het concurrentievermogen”, vult Poisson aan. “Als toevoeging op STORM Clouds werkt HP met de Europese Commissie aan een aantal projecten die verantwoordelijkheid, veiligheid en meegaandheid om de digitale groei in Europa moeten stimuleren.”