HP en KBA veranderen het printen van golfkartonverpakkingen met nieuwe 110-inch wijde Web Press

Eerste samenwerking tussen de twee bedrijven levert een toepassing op voor digitaal pre-printen op hoog volume

Brussel – HP en KBA kondigen aan de 110-inch (2,8 meter) wijde HP T1100 Simplex Color Inkjet Web Press voor pre-print op golfkartonverpakkingen te ontwikkelen. De Web Press is het eerste resultaat van de samenwerking tussen de twee bedrijven die op Open Graph in september 2014 werd aangekondigd. Met de Web Press kunnen golfkartonmachines printopdrachten samenvoegen en verdelen op rollen voor short-, mid- of longrun. In tegenstelling tot de traditionele analoge pre-print, kan iedere verpakking er nu anders uitzien.

De HP T1100 Simplex Color Inkjet Web Press zal snelheden tot 183 meter per minuut halen en produceert tot 300.000 vierkante meter per uur. De Web Press zal rollen golfkartonverpakkingen printen die direct op het standaardformaat van 110-inch (2,8 meter) golfkartonmachine geplaatst kunnen worden.

Vooral golfkartonverpakkingsfabrikanten die gecentraliseerd werken voor merken in de retail hebben voordeel van de innovatie. Deze merken werken op het gebied van voorraadbeheer steeds vaker via just-in-time met kortere oplages en een snellere doorlooptijd. In vergelijking met analoge processen zorgt de HP inkjettechnologie zorgt voor een besparing in tijd, materiaal en transportkosten. Digitale pre-print is immers efficiënter dan post-print.

“Om te kunnen inspelen op de enorme mogelijkheden in de markt van het digitaal printen van golfkartonverpakkingen is de allerbeste technologie vereist. Ook zijn de portfolio, de schaalvoordelen en een visie op de markt van groot belang”, zegt Aurelio Maruggi, Vice President en General Manager Inkjet High-speed Production Solutions bij HP. “Met de komst van de nieuwe HP T1100 Simplex Color Inkjet Web Press zal de markt voor golfkartonverpakkingen veranderen dankzij het aanpakken van de bedrijfsmodellen en – nog belangrijker – zo meer waarde creëren voor merken.”

HP en KBA brengen beiden een bewezen verworvenheid in de samenwerking als het gaat om uithoudingsvermogen, schaalvergroting en innovatie. Zo viert HP dit jaar zijn 76ste verjaardag en heeft het al 31 jaar ervaring met Thermische Inkjet innovaties. KBA, de op één na grootste Offset Fabrikant ter wereld, bestaat ondertussen al 197 jaar.

“KBA heeft een rijke geschiedenis in het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die aan de kwaliteitseisen van klanten tegemoetkomen of zelfs overtreffen”, aldus Chrisoph Müller, Executive Vice President bij het Web Press Producthuis van KBA. “In onze samenwerking met HP bundelen we onze technologische krachten zodat we voldoen aan de behoeftes van merken en verpakkers.”

HP’s snelle toetreden in de markt van golfkarton verpakkingen
Op Drupa 2008 kondigde HP zijn eerste Inkjet Web Press aan. Sindsdien is het portfolio van het bedrijf uitgebreid tot tien persen. De persen bedienen vijf webbreedte platformen en hebben de markt van Publishing en Production compleet veranderd.

Op Interpack in mei 2014 meldde HP de markt van golfkarton verpakkingen in te willen stappen en twee maanden later werd de eerste Web Press aangekondigd. Minder dan 90 dagen na deze aankondiging werd de eerste HP T400 Simplex Color Inkjet Web Press geïnstalleerd bij Obaly Morava in Tsjechië. Tijdens de Graph Expo in september 2014 kondigde HP de samenwerking met KBA aan en de nieuwe Web Press is een toevoeging op de HP Scitex reeks oplossingen voor golfkartonverpakkingsfabrikanten.

Voor meer informatie over de HP Inkjet Web Press kunt u terecht op www.hp.com/go/inkjetwebpress. Productvideo’s en updates zijn te vinden op Twitter: www.twitter.com/hpgraphicarts en YouTube: www.youtube.com/hpgraphicarts.