HP Inc. introduceert nieuwe, derde generatie, HP latex printers

Nieuwe betaalbare latexprinters van HP verbeteren productiviteit van print service providers

Brussel – Vandaag maakt HP Inc. bekend dat het de HP Latex 500 printerserie en HP Latex 1500 printer op de markt brengt. De nieuwe printers zijn ontworpen voor middelgrote tot grote print service providers (PSP’s). De printers verbeteren productiviteit, zijn uitgerust met nieuwe toepassingsmogelijkheden en zijn een betaalbare oplossing.

“Veel middelgrote en grote printserviceproviders zijn op zoek naar printers waarmee een hoger productievolume kan worden behaald. Bovendien willen zij innovatieve toepassingsmogelijkheden die zorgen voor meer winst”, zei Xavier Garcia, General Manager, Large Format Printing Division, HP Inc. “De HP Latex 500 serie en de HP Latex 1500 printer bieden betere prestaties tegen een lager instaptarief. Met een latexprinter uit het nieuwe printportfolio kunnen PSP’s voldoen aan hoge productie-eisen en blijven banen intern gewaarborgd. Ook beschikken de printers over nieuwe toepassingsmogelijkheden zoals indoor en outdoor backlit signage.”

Nieuwe HP Latex 500 printerserie: hogere productiviteit voor groeiende organisaties
De nieuwe 64-inch HP Latex 560 en 570 printers zijn ontworpen voor middelgrote tot grote PSP’s waarvan het printvolume toeneemt. De apparaten stellen gebruikers in staat om verschillende printtaken en piekmomenten te managen. Nieuwe functies zijn:

• Meer printen met een nieuwe spindle-less pivot tabel en automatische “skew adjustment” waarmee rollen in minder dan een minuut worden ingeladen, heavy-duty roll-behandeling van rollen met een maximaal gewicht van 55 kg, evenals een statuslamp zodat men de productievoortgang van een afstand kan monitoren.
  • Printsnelheden tot 23m2 per uur op indoor modus voor een kosteneffectieve productie van hoge kwaliteitstaken met snelle doorlooptijden.
  • Zwaar verzadigde afdrukken met behulp van veelzijdige printfuncties met 50 procent meer inktdichtheid. Ook is er een nieuwe wiper rol verkrijgbaar voor hoogwaardige resultaten op betaalbare banners en zelfklevend vinyl.
  • De mogelijkheid om alle taken bij de voorkant van de printer uit te voeren. Inclusief het verwisselen van media en inktcartridges, waardoor de beschikbare werkruimte verdubbelt(1).
  • Eenvoudige integratie in een grotere HP Latex fleet met mogelijkheden voor kleuremulatie(2).

Met HP Latex Mobile kunnen klanten productietaken op afstand managen. Dit maakt printen zonder toezicht mogelijk.

HP Latextechnologie draagt bij aan duurzame groei
PPP Nederland is opgericht in 1886 en levert betrouwbare diensten tegen concurrerende prijzen. In 2014 heeft de organisatie een transitie doorgemaakt. PPP Nederland deed voorheen een beroep op solventoplossingen, maar maakt nu uitsluitend gebruik van HP Latextechnologie. Hiermee wordt ingespeeld op grote printvolumes, op de groeiende interesse in duurzame oplossingen en in afgewerkte prints met GREENGUARD GOLD en UL ECOLOGO®-gecertificeerde HP Latexinkten(3)(4).

PPP heeft zijn latexportfolio recentelijk uitgebreid met de nieuwe HP Latex 570 printer. De capaciteit is hierdoor vergroot en de doorlooptijden zijn aanzienlijk versneld. PPP Nederland wilde de flexibiliteit van zijn bestaande HP Latex 370 printer combineren met industriële productiviteitstoepassingen.

“In onze markt is productiviteit essentieel om duurzame groei te realiseren”, zegt Rogier Schrijer, directeur PPP Nederland. “Vanaf het moment dat wij screen- en solventtechnologie hebben ingewisseld voor HP Latex, heeft onze organisatie een significante groei doorgemaakt. In 2015 is onze onderneming met 30 procent gegroeid. Met de nieuwe HP Latex 570 printer steeg onze printproductie met 35 procent zonder extra arbeidskosten. ’s Nachts halen we zelfs een nog hogere productiviteit.”

Snelle, betaalbare super-wide productie met de HP Latex 1500 printer
De HP Latex 1500 printer borduurt voort op het succes van de HP Latex 3000 printerserie. De HP Latex 1500 print 3.2 breed (126 inch). Het apparaat biedt een betaalbare super-wide printoplossing en zorgt voor snelle doorlooptijden tijdens verschillende indoor- en outdoor printtoepassingen, zoals PVC banners, zelfklevend vinyl, textiel en dubbelzijdige prints.(5)(6)

Met een printsnelheid van 74m2 per uur in outdoor productiemodus en tot maximaal 45m2 per uur in indoor productiemodus behoudt de printer zijn afdrukkwaliteit met 1200 dpi HP Thermal Inkjet printkoppen, auto nozzle replacement, een optische media advance sensor (OMAS) en een ingebouwde spectrofotometer. Het apparaat maakt gebruik van 3e generatie HP Latextechnologie, waardoor afdrukken krasbestendig zijn en direct droog zijn na het printen.(7)

De HP Latex 1500 printer vermindert kosten voor PSP’s en zorgt voor meer controle over het productieproces. Printen zonder toezicht wordt mogelijk dankzij kosteneffectieve 5 liter HP Inktcartridges, een toegankelijke printzone die is uitgerust met LED-verlichting, een interne printserver en een statuslamp die het mogelijk maakt om in één oogopslag de productie te monitoren.

Klanten kunnen de printer voorzien van uitbreidingsopties die aansluiten bij hun behoeften. De mogelijkheden zijn:

• Een dual-roll kit, (8) met maximale productiviteit en printen zonder toezicht op vinyl en andere media tot een lengte van 1.6 meter.
  • In-line slitters, de output wordt in lengte richting gesneden terwijl er geprint wordt.
  • Een roll-to-freefall kit,(8) die gebruikers in staat stelt om de eerste prints af te ronden terwijl de printtaak nog in volle gang is.
  • Een dubbelzijdige day-night kit waarmee gebruikers automatisch dubbelzijdige backlit toepassingen kunnen afdrukken voor outdoor displays en reclameborden.(6)
  • Een inkt collector kit voor poreuze ondergronden zoals textiel en mesh banner.(5)

Beschikbaarheid
De HP Latex 1500 printer wordt in juli 2016 verwacht en de HP Latex 500 printerserie is in augustus 2016 beschikbaar.(9)

HP op drupa
Vanaf 31 mei t/m 9 juni 2016 zal HP Inc. op drupa zijn nieuwe latexprinters demonstreren, naast een aantal large-format en sign- en displayoplossingen. De stand van HP Inc. staat in Hall 17 op drupa 2016 in Düsseldorf, Duitsland.

Dit jaar wordt het meest sociale drupa met deelnemers, journalisten, deskundigen en merken die deelnemen aan de discussie via #drupa2016. Laat uw stem horen en geef uw mening over de nieuwe HP Latexprinters. Dit kunt u doen door de hashtags #ReinventPossibilities en #HPLatex toe te voegen aan uw berichten.

Meer informatie over de nieuwe HP latexprinters is beschikbaar in de online press kit, op www.hp.com/go/Latex en in het HP Latex Knowledge Center. Productupdates en staan op www.facebook.com/HPdesigners, www.twitter.com/hpgraphicarts en op www.youtube.com/hpgraphicarts.

1. Available work space based on internal HP testing in January, 2016 comparing the HP Latex 500 Printer series to key competitive printers.
  2. In some cases, profile emulation may impact print speed.
  3. UL GREENGUARD GOLD Certification to UL 2818 demonstrates that products are certified to UL's GREENGUARD standards for low chemical emissions into indoor air during product usage. For more information, visit http://www.ul.com/gg or http://www.greenguard.org.
  4. UL ECOLOGO® Certification to UL 2801 demonstrates that an ink meets a range of multi-attribute, lifecycle based criteria related to human health and environmental considerations (see http://www.ul.com/EL).
  5. The HP Latex 1500 Ink Collector Kit is an optional accessory for printing on porous textiles and mesh banner. The accessory will be available following the introduction of the HP Latex 1500 Printer.
  6. Printing double-sided backlit applications requires the optional HP Latex 1500 Double-sided Day Night Kit. Front-to-back image registration accuracy of 2 mm or better when using certified PVC banner and paper media, see hp.com/go/mediasolutionslocator.
  7. Scratch resistance is comparable to hard-solvent inks on self-adhesive vinyl and PVC banner. Scratch-resistance comparison based on testing third-generation HP Latex Inks and representative hard-solvent inks. Estimates by HP Image Permanence Lab on a range of media.
  8. Optional accessories will be available following the introduction of the HP Latex 1500 Printer.
  9. Availability is subject to change and may vary by region.

© 2016 HP Inc. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.

Yasmine Schillebeeckx Porter Novelli Brussels