HP Inc. vernieuwt het printen van golfkarton verpakkingen in samenwerking met KBA

DS Smith Packaging installeert als eerste de HP PageWide Web Press T1100S

Brussel — HP Inc. onthult vandaag de eerste HP PageWide Web Press T1100S, ontwikkeld in samenwerking met KBA. De printer vernieuwt het printen van golfkarton verpakkingen voor hoog volume, digitale pre-printapplicaties.

Digitaal printen is het snelst groeiende segment in de verpakkingsindustrie met een verwachte jaarlijkse groeifactor van 17 procent in een markt die naar schatting $19 miljard waard zal zijn in 2019.(1) De digitale verpakkingsmogelijkheden maken kostenefficiënte shortruns mogelijk waardoor iedere doos op een andere manier geprint kan worden.

“Converters en merken worden geacht meer gerichte, effectieve verpakkingen te ontwerpen terwijl de kosten omlaag moeten”, aldus Eric Wiesner, general manager, PageWide Web Press (PWP) division, HP Inc. “HP Inc. en KBA hebben hun krachten gebundeld om ‘s wereld meest productieve printer op de markt te brengen,(2) waarmee zij van waarde zijn voor high-end converters door de efficiëntie van pre-print en digitalisering in één drukpers.”

DS Smith Packaging is de eerste klant die de 2.8 meter brede (110-inch) drukpers, die een beduidend hogere productiviteit en flexibiliteit kan bieden dan een traditionele analoge technologie, installeerde.

“We hebben de nieuwe HP PageWide Web Press T1100S uitgekozen als de volgende stap in ons baanbrekende digitale PrePrint-programma”, zegt Stefano Rossi, CEO, DS Smith Packaging Division. “De samenwerking met HP heeft geresulteerd in het eerste digitale apparaat dat kan printen op snelheid en breedte nodig voor een grote hoeveelheid golfkarton producties. Onze klanten worden voorzien van ongekende short-run flexibiliteit en consistentie in kwaliteit.”

Vernieuwen van printen op golfkarton
Terwijl huidige analoge printtechnologieën gelimiteerd zijn tot het maken van meerdere kopieën van één ontwerp voor een doos – al deze dozen ogen hetzelfde en hebben hetzelfde formaat – creëert de HP PageWide Web Press T1100S, met Multi-lane Print Architectuur (MLPA), een immense verschuiving in de productie van golfkarton.

HP MLPA deelt het web op in verschillende drukstroken, zodat meerdere printopdrachten met verschillende doosmaten en runlengtes kunnen worden geprint in individuele stroken.  Verschillende ultra-korte of shortruns kunnen tegelijkertijd door de drukpers worden uitgevoerd, zonder in de tussentijd aanpassingen voor te bereiden voordat een andere long run wordt geprint in een andere strook.

HP MLPA, uitgerust met alle voordelen van digitaal printen, maakt kostenefficiënt maatwerk en personalisatie van golfkartonverpakkingen mogelijk, waarmee deze drukpers tegemoet komt aan de vraag naar kortere printruns zonder inventarisatie. Drukkers van golfkarton kunnen nu enkel wat nodig is drukken, wanneer dit nodig is.

Tegemoetkomen aan merkeisen voor een snelle, high-quality productie
Veel meer merken streven naar aangepaste en gepersonaliseerde verpakkingen, waardoor drukkers worden geacht sneller te produceren in een korter tijdsbestek, met high-quality printoplossingen voor een lagere prijs. Het drukproces versnelt tot 183 lineaire meters per minuut en 30.600 vierkante meter per uur. De HP PageWide Web Press T1100S helpt drukkers snel nieuwe opdrachten uit te voeren op hoge snelheid.

Met verbeterde primingopties, waaronder een combinatie van HP Bonding Agent, HP Priming Agent en vier kleuren HP A50 waterige gepigmenteerde CMYK-inkten, kunnen klanten offset-kwaliteit op standaard ongecoate en gecoate liners van 80-400 gram per vierkante meter (GSM) printen. Dit zorgt voor grotere kostenbesparingen, veelzijdigheid, productiviteit en kwaliteit met een hoge kleurverzadiging, donkere zwarte optische densiteit en scherpe tekst. In-line en near-line coating-oplossingen voor HP Priming Agent en waterige overdrukvernissen bieden eveneens een uitstekende printkwaliteit die helpt voldoen aan de hoogste printstandaarden.

Optionele configuratiefuncties zoals automatische splice/turret rewind, primer en een over-drukvernislaagoplossing, evenals KBA PATRAS “Automated Paper Logistics System”, bieden nog grotere efficiëntie van de totaaloplossing.

1. “The Future of Package Printing to 2019,” by Vlad Savinov, Smithers Pira 2014.
  2. Source: HP Internal data comparing all commercially available digital web presses available as of Dec 1st 2015 on the market place.  Productivity refers to SQM per hours.