HP lanceert nieuwe open-network switches voor web-scale data centers

De samenwerking van HP met Acctron Technology en Cumulus Networks biedt meer keuze, netwerkflexibiliteit en schaalbaarheid

Brussel - Vandaag kondigt HP een nieuwe lijn open-network switches aan die web-scale organisaties en aanbieders meer flexibiliteit en beheersbaarheid geven over hun data center netwerken. Met de nieuwe open-network switches wordt meer kracht bijgezet aan cloud, mobile en big data inspanningen.

De nieuwe lijn HP switches geeft meer keuze in web-scale en open-network omgevingen en de mogelijkheid om een data center netwerk nog beter in te regelen naar specifieke benodigdheden. De HP switches komen tegemoet aan de behoeften van gebruikers en worden ondersteund door toegewijde sales teams en wereldwijde lokale ondersteuning van HP Technology Services. Dit stelt klanten instaat het logistiek proces te stroomlijnen en risico’s te verlagen. Hiermee is HP pionier in de opkomende markt van branded white box switches, beter bekend als brite box switches(1).

‘’Door complexe web-scale inspanningen en een toenemende eis van klanten als het gaat om netwerk services wordt het behoud van schaalbaarheid en flexibiliteit van cloud data centers een steeds grotere uitdaging”, aldus Antonio Neri, senior vice president and general manager HP Enterprise Group. ‘’De aankondiging van onze nieuwe open-network switches onderstreept onze ambitie om de integratie van open-networks te versnellen. We willen producten bieden die geoptimaliseerd zijn voor web-scale implementaties en die een snellere reactietijd mogelijk maken in de serviceverlening.”

De nieuwe network switches die de schaalbaarheid van data centers vergroten zijn het product van een samenwerking met Accton Technology Corporation en Cumulus Networks.

De samenwerking tussen HP en Accton Technology versterkt niet alleen de zakelijke relatie tussen de twee bedrijven maar ook de slagkracht in het bieden van netwerkoplossingen die voldoen aan de behoeften van het bedrijfsleven als het gaat om functionaliteiten van netwerktoepassingen en kosten van next-generation web-scale data centers. Door Accton Technology’s vermogen om open-networking switches te ontwikkelen en produceren in combinatie met het marktleiderschap van HP in de netwerkindustrie, enterprise consulting en wereldwijde ondersteuning, kunnen gunstig geprijsde, solide en implementeerbare brite box switches geleverd worden.

“Web-scale data centers bevinden zich in een groeiend marksegment. Binnen deze markt is de vraag naar schaalbaarheid en netwerkflexibiliteit bijzonder groot. Ook zijn de eisen strenger dan in andere markten,” zegt George Tchaparian, general manager data center networks bij Accton Technology. ‘’De ervaring die beide bedrijven hebben als het gaat om het bedienen van wereldwijde klanten zal een groot onderdeel uitmaken van het succes van de samenwerking. We willen deze klanten een unieke netwerkoplossing bieden met HP-branded open-network switches en een keuze voor een networking operating system software.”

Linux OS naar Cloud Data Centers
HP kondigt ook een nieuwe samenwerking aan met Cumulus Networks ten behoeven van het network operating system (OS). De Cumulus Linux Networking OS, als onderdeel van de nieuwe HP-branded open network switches, biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van de configuratie-, management- en orkestratietools. Zo kan men specifieke cloud data center omgevingen ontwikkelen. Deze tools zijn beschikbaar via een open-source Linux community.

“Moderne data centers hebben een groot fysiek netwerk nodig dat gebruik maakt van layer 2, layer 3 en een overlay architectuur, geoptimaliseerd voor hogere schaalbaarheid, snelle service en ondersteund door een robuust ecosysteem,” aldus JR Rivers, medeoprichter en CEO bij Culumus Networks. “Deze open-networking benadering van web-scale data center networks zorgt voor grote toegevoegde waarde en voor een betere bediening van de markt door web-scale IT.

HP open network switches levert hogere schaalbaarheid en lagere kosten
De brite box van HP onderscheidt zich van concurrenten doordat risico’s verlaagd worden voor logistieke organisaties. De wereldwijde aanwezigheid in meer dan 160 landen en consulterende en ondersteunende diensten van HP moet de concurrentiepositie van HP verder versterken. Tevens zorgt het ontwerp van de nieuwe productlijn voor een flexibelere IT infrastructuur en verbeterde time-to-market voor IT diensten. Een ander voordeel zijn de relatief lage licentiekosten (cost of ownership). Deze komen tot stand door het gebruik van (standard based) hardware en gestroomlijnde software die bedrijfs- en acquisitiekosten tot 68%(2) kunnen reduceren.

HP begint met de introductie van twee open network switches die 10G/40G spine en 10G leaf data center implementatie mogelijk maken. Beide switches zijn verkrijgbaar met Cumulus Linux OS en bieden zero-touch OS installatie door het gebruik van een open-network lader installatieomgeving. In de tweede helft van 2015 zal HP de lijn verder uitbreiden met 25G, 50G en 100G swiches. Deze zullen de prestaties van web-scale data centers en 1G switches verhogen. Ook zal HP de hardware en beschikbare OS software uitbreiden om zo in te spelen op verschillende behoeften. Door deze uitbreidingen zijn gebruikers in staat om hun netwerkinfrastructuur op maat in te richten voor specifieke applicaties en workloads.

Om gebruikers te helpen met het ombouwen van hun netwerken en bouwen van web-scale data centers biedt HP Technology Services het HP Trusted Network Transformation. Dit is een end-to-end oplossing om risico’s in complexe omgevingen in kaart te brengen, te managen en proactief problemen en ongeplande downtime te voorkomen. Door verschillende visies bij elkaar te brengen is HP complementair aan de aanwezige expertise binnen organisaties.

Prijs en beschikbaarheid
Het nieuwe HP open-network switch portfolio zal begin maart beschikbaar zijn. Meer details over prijzen zullen te zijner tijd worden vrijgegeven.

1. Brite box network switches bevinden zich in een groeiend segment van switches, beschreven door Gartner in een recentelijk gepubliceerd rapport: “Deze benadering maakt het verschil duidelijk tussen de traditionele- en white-boxswitching. ‘’Gartner, The Future of Data Center Network Switches Looks ‘Brite’, Andre Lerner, Joe Skorupa, 1 december 2014.
  2. Credit Suisse Securities Research and Analytics. 18 september 2013. Cisco Systems Inc.