Materialise breidt samenwerking met HP uit om 3D printen op grote schaal te bevorderen

Nieuws highlights

• Materialise Build Processor ondersteunt het volledige HP Jet Fusion 3D-printportfolio
  • Klanten kunnen profiteren van zes maanden gratis toegang tot de Materialise Magics Essentials software bij aankoop van een HP Jet Fusion 300/500 Series printer
  • Materialise certificeert HP voor het afdrukken van anatomische modellen voor diagnostisch gebruik, inclusief chirurgische planning

Materialise en HP Inc. hebben op de RAPID+TCT-conferentie een uitbreiding aangekondigd met innovatieve werkzaamheden om 3D-printen op industriële schaal verder te ontwikkelen. Onderdeel hiervan is de integratie van Materialise’s toonaangevende software in combinatie met HP's baanbrekende Jet Fusion 3D-printingoplossingen. Tevens is er een belangrijke certificering die de HP Jet Fusion 580/380-oplossingen volledig compatibel maakt met de Materialise Mimics inPrint, een printsoftware die gebruikt wordt in de gezondheidszorg.

"De recente technologische vooruitgang heeft nieuwe opwinding en een groeiend bewustzijn gecreëerd voor 3D-printing als een relevante aanvullende productietechnologie die zal helpen om de fabrieksvloer te transformeren", aldus Fried Vancraen, oprichter en CEO van Materialise. "Aangespoord door potentiële optimalisaties van het ontwerp en de mogelijkheid om te schalen en massaal maatwerk te realiseren, erkennen fabrikanten de economische voordelen en bereiden ze zich voor op een volledige 3D-productie van drukwerk op grote schaal. Materialise en HP innoveren samen om de beperkingen rond 3D-printing weg te nemen en een opener marktmodel te creëren dat fabrikanten meer keuze, meer controle en lagere kosten biedt, wat uiteindelijk leidt tot een hogere adoptie".

"Wij waarderen de langdurige samenwerking met Materialise die bestaat sinds dat we in 2016 tot de 3D printindustrie zijn toegetreden en erkennen de gedeelde visie om de reis naar digitale productie voor onze klanten te versnellen", aldus Christoph Schell, President, HP 3D Printing and Digital Manufacturing. "Het combineren van onze innovatieve benaderingen ten opzichte van software, data-intelligentie en 3D-printen zal leiden tot het ontwerpen en de produceren van geheel nieuwe toepassingsklassen in de meest toonaangevende industrieën ter wereld, waaronder de automobielindustrie, de gezondheidszorg en consumentengoederen.

Materialise en HP werken samen aan een aantal innovaties om de digitale transformatie van de productie te versnellen:

• Integratie van een nieuwe versie van de Materialise Build Processor ter ondersteuning van alle printers in het HP Jet Fusion 3D-printportfolio, waaronder de onlangs aangekondigde HP Jet Fusion 5200 en HP's Jet Fusion 500/300 Serie 3D-printingoplossingen. Materialise's Build Processor biedt een naadloze verbinding tussen de Materialise Magics 3D Print Suite en HP Jet Fusion 3D-printingoplossingen, waardoor geavanceerde gegevensvoorbereiding, verbeterd operationeel beheer en productiecontrole mogelijk zijn.  In combinatie met Materialise Streamics software kunnen gebruikers relevante bouwgegevens opslaan voor een betere traceerbaarheid. De nieuwe Materialise Build Processor voor de HP Jet Fusion portfolio zal in de tweede helft van het jaar beschikbaar zijn.
  • Gratis toegang tot de Materialise Magics Essentials software voor een periode van zes maanden voor elke klant die een HP Jet Fusion 500/300 serie 3D-printer koopt. Klanten kunnen profiteren van de gratis proefversie om gebruik te maken van de geavanceerde kleur- en textuurverwerking met behulp van Materialise's software voor gegevensvoorbereiding, in combinatie met de volledige kleurenspectrumcapaciteit van de HP Jet Fusion 500/300 Serie. Met Materialise Magics Essentials software kunnen gebruikers een indrukwekkend aantal bestandsformaten importeren, waaronder kleur- en textuurinformatie, eenvoudige texturen of kleuren op gemarkeerde gebieden aanbrengen en de oorspronkelijke kleurinformatie en texturen behouden tijdens modelreparatie.
  • Certificering van HP Jet Fusion 580/380 3D printoplossingen als onderdeel van het Materialise-programma voor het testen en valideren van 3D-printtechnologie als volledig compatibel met de nieuwste versie van de Materialise Mimics en Mimics inPrintsoftware. Deze certificering stelt medische professionals in staat om de HP Jet Fusion 580/380 3D-printers te gebruiken, in combinatie met de Mimics softwaretechnologie, om robuuste full-color anatomische modellen af te drukken voor diagnostische en chirurgische planningsprocessen, wat vele voordelen biedt voor patiënt specifieke zorg. Dit omvat cardiale, orthopedische en cranio-maxillofaciale modellen, compleet met vasculaire structuur die van oudsher moeilijk zijn om in 3D af te drukken.

"Materialise en HP werken samen om mogelijke uitdagingen voor zorgverleners aan te pakken door ervoor te zorgen dat hun 3D-operaties volledig compatibel zijn en kunnen voldoen aan de kwaliteitsnormen voor het ontwikkelen en afdrukken van patiënt specifieke 3D-anatomische modellen", aldus Lee Dockstader, Director of Vertical Market Development, HP 3D Printing and Digital Manufacturing. "Toonaangevende ziekenhuizen passen geïntegreerde 3D-afdrukdiensten toe als onderdeel van hun medische praktijk, omdat ze de toegevoegde waarde ervan inzien voor de persoonlijke patiëntenzorg.  Deze gezamenlijke inspanning ondersteunt de oprichting van 3D-afdrukfaciliteiten in ziekenhuizen, een cruciale stap voorwaarts voor de vooruitgang van 3D-printing in de gezondheidszorg.”

Ga voor meer informatie over de resultaten van de Materialise certificering naar http://mtls.me/certification.

"Ik ben trots op ons leiderschap om het 3D-printen voor de zorgsector vooruit te helpen", zegt Bryan Crutchfield, Vice President en General Manager van Materialise North America. "Materialise was het eerste bedrijf ter wereld dat van de FDA, Food and Drug Administration is het agentschap van de federale overheid van de Verenigde Staten dat de kwaliteit van het voedsel en de medicijnen in brede zin controleert, goedkeuring kreeg voor software voor 3D-printing van anatomische modellen voor diagnostische en chirurgische planningsdoeleinden en introduceerde een programma voor fabrikanten om hun printers te laten testen en valideren. Door HP toe te voegen aan de lijst van gecertificeerde 3D-printtechnologieën wordt ons certificeringsprogramma uitgebreid tot vier gecertificeerde printerfabrikanten.”

Over Materialise
Materialise verwerkt bijna drie decennia ervaring in 3D printen in een reeks van software-oplossingen en 3D-printdiensten, die samen de ruggengraat vormen van de 3D-printingindustrie. De open en flexibele oplossingen van Materialise stellen spelers in een breed scala van industrieën, waaronder de gezondheidszorg, de automobielindustrie, de luchtvaart, kunst en design en consumentengoederen, in staat om innovatieve 3D-printtoepassingen te bouwen die erop gericht zijn om de wereld een betere en gezondere plek te maken. Materialise, met hoofdzetel in België, heeft vestigingen wereldwijd, combineert de grootste groep softwareontwikkelaars in de industrie met een van de grootste 3D-printfaciliteiten ter wereld. Voor meer informatie kunt u terecht op: www.materialise.com.