Onderzoek IT-beslissingnemers toont twee prioriteiten voor keuze van toestel: design en security

Europese enquête in opdracht van HP toont aan dat IT-beslissingnemers begaan zijn met de veiligheid van hun toestellen, terwijl ook design en tools die samenwerking bevorderen een steeds meer belangrijke prioriteit zijn.

Brussel – Een nieuwe enquête heeft aangetoond dat hoewel een kwart van de organisaties in Europa de afgelopen 12 maanden te maken kreeg met een inbreuk op de beveiliging van zijn toestellen, minder dan een derde (32%) volledig vertrouwen heeft in de beveiliging die de huidige toestellen momenteel aanbiedt. De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn als volgt:

• 90% van de IT-beslissingnemers zegt dat veiligheid van toestellen momenteel een bezorgdheid is binnen de organisatie.
  • Meer dan driekwart van de IT-beslissingnemers vindt dat een werkcomputer met een mooi design het gevoel van voldoening op het werk bevordert.
  • Meer dan de helft van de IT-beslissingnemers zegt dat zijn werknemers minstens tweemaal per week videoconferentietools gebruiken op hun computer.

De enquête, die op vraag van HP werd uitgevoerd door Redshift Research, bevroeg 1.016 IT-beslissingnemers in zeven Europese landen over het gebruik van toestellen binnen hun organisatie. De resultaten wijzen aan dat er een wijdverspreide angst is op het gebied huidige technologie: 90% van de IT-beslissingnemers zijn bezorgd over de beveiliging van hun toestellen.

Hoewel IT-beslissingnemers het belang van de beveiliging van toestellen benadrukken, erkennen ze ook dat design een belangrijke rol speelt bij het promoten van flexibel werken en het bijdragen aan een gevoel van voldoening bij werknemers. Meer dan twee derde (69%) van de IT-beslissingnemers vindt dat het design van een computer belangrijk is voor de mobiliteit van werknemers, terwijl meer dan driekwart (77%) van de IT-beslissingnemers vindt dat een goed ontworpen werkcomputer kan zorgen voor een gevoel van voldoening op het werk. Bijna de helft (44%) van de IT-beslissingnemers erkent dat er op dit moment geen bring-your-own-device (BYOD) beleid is binnen zijn organisatie, en dat het toestel dat het IT-departement beschikbaar stelt bijgevolg van groot belang is voor werknemers. Dit is vooral waar voor millennials, die een steeds groter deel van het personeel opmaken.

We zien dat de manier waarop onze klanten hun businesstoestellen gebruiken blijft evolueren. Dit resulteert voor gebruikers in steeds meer mogelijkheden tot samenwerken, mobiliteit en productiviteit”, zegt Koen van Beneden,  General Manager Personal Systems bij HP Inc. België. “Toch stelt deze nieuwe manier van werken ook een reëele uitdaging voor IT-beslissingnemers. Zij moeten zorgen dat de toestellen beveiligd zijn én dat ze mooie, stijlvolle producten ter beschikking stellen die op het gebied van productiviteit en design tegemoet komen aan de eisen van werknemers.”

IT-beslissingmakers geven aan dat de meest voorkomende oorzaak van ontevredenheid over de werkcomputer een onaantrekkelijk design (27%) is, gevolgd door een korte batterijlevensduur (25%). De steeds grotere toename van mobiele toestellen betekent dat gebruikers nu kunnen werken waar – thuis, op kantoor of onderweg – en wanneer ze willen. Bijgevolg gebruikt men deze toestellen tijdens het werk steeds vaker voor persoonlijke taken of ‘sociale administratie.’ Dit gegeven keert terug in de veranderende houding van IT-beslissingnemers over de manier waarop werknemers hun werkcomputer gebruiken. Meer dan een derde (37%) zegt dat zijn organisatie niet-werkgerelateerde activiteiten op werkcomputers niet monitort. Ook geven de ondervraagden aan dat hun werknemers steeds mobieler worden: 43% stelt dat de werknemers van zijn organisatie minder dan 35 uur per week in een vaste kantoorlocatie doorbrengen en dat hun collega’s gemiddeld 9 uur per week spenderen aan face-to-face en externe vergaderingen.

Werknemers worden steeds mobieler en de vraag naar tools die samenwerken bevorderen wordt bijgevolg steeds dringender. Instant messenger is de samenwerkingstool die het meest frequent gebruikt wordt; meer dan 50% van de bevraagden zegt dit dagelijks te gebruiken, terwijl meer dan de helft van de IT-beslissingnemers aangeeft dat zijn werknemers minstens tweemaal per week videoconferentietools gebruiken op hun computer. Toch blijft toestelconnectiviteit een uitdaging: 29% van de bevraagden zegt dat dit op het gebied van samenwerken de grootste technologische barrière is. Daarnaast is 25% van mening dat software het samenwerken belemmert.

Verschillende ervaringen doorheen Europa

De enquête bracht ook enkele verschillen aan het licht tussen het gebruik van toestellen in organisaties doorheen Europa. Duitse IT-beslissingnemers maken doorgaans heel vaak videoconferentietools beschikbaar voor hun werknemers; slechts 7% van hen geeft aan deze tools niet aan te bieden, terwijl in het Verenigd Koninkrijk meer dan een kwart (27%) van de IT-beslissingnemers deze tools niet aanbiedt. Ook zijn er in Europa verschillende niveaus in het gebruik van instant messenger. 84% van de IT-beslissingnemers in Spanje zegt dat zijn werknemers de tool dagelijks gebruiken, terwijl dit in Zwitserland slechts 27% van de werknemers is.

In Frankrijk beschouwt 78% van de IT-beslissingnemers toestelveiligheid als een grote bezorgdheid, terwijl minder dan de helft van de respondenten (49%) uit het Verenigd Koninkrijk dit belangrijk vindt. In Spanje heeft meer dan driekwart (78%) van de IT-beslissingnemers een breuk in de veiligheid van zijn organisatie ervaren, in vergelijking met slechts de helft (51%) in het Verenigd Koninkrijk.

Toch zagen IT-beslissingnemers geen opmerkelijke regionale verschillen in de tevredenheid over design bij hun werknemers.

HP Elite familie

De resultaten van de enquête benadrukken dat het belangrijk is voor IT-beslissingnemers om producten te kiezen met securityoplossingen die ze gemakkelijk kunnen beheren. Dit is een nood waaraan HP’s Elite familie van premium laptops, desktops en tablets, waaronder de nieuwe EliteBook folio, tegemoet komen. Deze toestellen zijn veiliger en gemakkelijker te beheren dan voorgaande generaties, en ze zijn ontworpen om IT-professionals te ondersteunen bij het beheren en beveiligen van de bedrijfstoestellen met ingebouwde maar niet bolted-on beveiliging, waaronder HP Client Security Software Suite, gecertifiëerde TPM, enhanced BIOS-level bescherming met HP Sure Start met Dynamic Protection of een hardened vingerafdruklezer. Voor toegevoegde beheerbare support biedt HP zijn klanten bijkomende beheertools zoals HP Touchpoint Manager, HP Image Assistant of een Intel Core vPro processor opdat het IT-departement van op afstand gemakkelijk het toestel kan beheren via wired of wireless netwerken.

Design is een belangrijk element in HP’s Elite familie, en met de EliteBook Folio, een 12.5 inch (31.75 cm) diagonale notebook, brengt HP een premium consumentendesign naar een toestel van businessniveau. De EliteBook Folio is HP’s dunste businessnotebook ooit, met een dikte van amper 12.4mm – dunner dan een AA-batterij – en een gewicht van minder 1 kg. Het toestel is een waar premium vakmanschap met een gepolijst geadoniseerd CNC aluminium body. Het resultaat: een ultradun design dat staat voor kracht en duurzaamheid. Zoals de volledige Elitefamilie is ook de EliteBook Folio ontworpen om MIL-STD testen te doorstaan, met 120.000 uren van HP’s Total Test Process.

De HP Elite x2 1012 is een prachtig, mobiel en indrukwekkend dun 2-in-1 toestel dat met zijn dikte van 8.1 mm en gewicht van 820 gram tegemoet komt aan de hoogste businessstandaarden. Het bevat drie lagen van aluminium legering en biedt zo de correcte balans tussen sterkte en gewicht.

Wanneer werk op verschillende locaties kan worden uitgevoerd, dan kan de 145°-hoek van een doorsnee notebook productiviteit in de weg staan. Daarom heeft de EliteBook Folio een 180° pianoscharnier waarmee het toestel compleet plat geopend kan worden opdat gebruikers flexibel zijn en nog gemakkelijker kunnen delen en samenwerken met anderen rond hen.

Gezien werknemers steeds meer verspreid zijn, rekent men alsmaar meer op technologie om verbonden te blijven met collega’s. Daarom creëerde HP zijn eerste notebook die specifiek ontworpen werd voor samenwerking met de EliteBook Folio. De Bang & Olufsen audio die gebruikt kan worden voor persoonlijke en businessdoeleinden biedt een bijzonder precieze audio-ervaring. Daarnaast maken de nieuwe collaboration toetsen het gemakkelijker om calls te beheren; zo is er bijvoorbeeld de kalendertoets waarmee gebruikers snel naar de kalender kunnen overschakelen zonder vanaf hun bureaublad te moeten navigeren. Ook ontwikkelde HP in samenwerking met Microsoft een coherente ervaring met Windows 10 en Skype for Business; zo hebben werknemers een uitstekende samenwerkingservaring wanneer ze spreken of luisteren tijdens gesprekken met Skype for Business.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Redshift Research. 1.016 respondenten uit zeven verschillende Europese landen (200 of meer uit Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. 100 of meer deden mee  uit Italië, Nederland, Spanje en Zwitserland) deden mee aan online interviews. Geselecteerde respondenten moesten een IT gerelateerde baan hebben en tevens over een managementpositie beschikken. De respondenten werden ondervraagd middels een online enquête. Het onderzoek duurde van december 2015 tot januari 2016.

Yasmine Schillebeeckx Porter Novelli Brussels