Telefónica kiest voor HP OpenNFV Platform om UNICA infrastructuur te bouwen

HP technologieleverancier en systems integrator voor UNICA, de basis van Telefónica’s wereldwijde NFV en SDN strategie

Brussel - Telefónica kiest HP als technologieleverancier en systeemintegrator van de Telefónica Virtualization Infrastructuur (UNICA). Dat maken de bedrijven vandaag bekend op het Mobile World Congress. Telefónica implementeert de end-to-end HP OpenNFV Platform stack, inclusief hardware, software, orkestratie- en netwerktechnologieën, HP Helion OpenStack technologie, services en expertise.

Telefónica UNICA switcht naar open horizontale netwerkinfrastructuur
Het Telefónica UNICA initiatief betekent een heel andere benadering van de manier waarop telecomnetwerken worden ontworpen en geïnstalleerd door middel van bestaande virtualisatietechnieken. UNICA probeert het maximale te halen uit Netwerk Functions Virtualization (NFV), Software Defined Networking (SDN) en de cloudtechnologie. Verticale oplossingen (silo's) worden ingewisseld voor een open, horizontale architectuur. Dit zorgt voor verbeterde, gecentraliseerde management- en orkestratiemogelijkheden en gedeelde hardware resources voor services, wat de operationele kosten drastisch vermindert.

UNICA is voor Telefónica slechts de eerste stap naar een brede en ambitieuze visie om de beste ervaringen aan onze klanten te bieden. We werken niet alleen samen met HP voor nieuwe manieren om netwerken te ontwikkelen, maar vooral om op cloud gebaseerde services te ontwikkelen” , aldus Enrique Blanco, CTO van Telefónica.

NFV maakt het voor Telefónica sneller en makkelijker om nieuwe diensten te introduceren, te repliceren en het netwerk te upgraden. Updates zijn nu in uren of zelfs minuten mogelijk, in plaats van de maanden die het duurde toen services nog vastzaten aan fysieke apparaten.

Telefónica gebruikt de volgende driefase benadering om UNICA te implementeren:

• Virtualiseren van niet-kritische systemen zoals AAA en IP Media Subsysteem (IMS) en ze inzetten als Virtuele Netwerk Functies (VNF’s).
  • Transformeren naar NFV core networks, zoals virtual Evolved Packet Core (vEPC) voor LTE.
  • Virtualiseren van kritische systemen, zoals Home Subscriber Server (HSS) en Home Location Register (HLR).

Tegelijkertijd gebruikt Telefónica UNICA om nieuwe cloudgebaseerde services te ontwikkelen en de huidige gevirtualiseerde services te migreren in een ongekende (service) managementtransformatie.

• Vervolg in het Engels

HP OpenNFV Platform – An end-to-end virtualization stack built around openness

The HP approach to NFV is built around adherence to openness and standards. A key benefit of this methodology is the ability to enable other telco ecosystem vendors to introduce new innovations on top of the HP OpenNFV platform, including network equipment providers (NEPs), independent software vendors (ISVs), and systems integrators (SIs). This allows telecommunications providers to choose different components from the vendors that best meet their needs.

“Telefónica was one of the first to realize NFV’s potential to transform its network to meet growing customer demands and increasing competitive pressures,” said Saar Gillai, senior vice president, general manager, Network Functions Virtualization, HP. “Telefónica’s UNICA initiative and HP’s OpenNFV Platform – both launched just one year ago – represent real progress in making the transformation to NFV and together will serve as an important point of reference for the telecommunications industry.”

A key requirement for network transformation through NFV is the shift from expensive, proprietary appliances to open, standards-based hardware. The HP OpenNFV platform is fully compatible with industry standard servers, storage and networking offerings, enabling higher flexibility at a lower cost for deploying and running telecommunications services. The HP OpenNFV platform stack includes:

• HP Converged Infrastructure – Provides workload-optimized systems to run virtualized functions on the carrier network, including compute, storage and networking
  • HP Helion CloudSystem – A complete, integrated, and open solution for building and managing NFV cloud platforms – helps automate service lifecycle management for any cloud service, from infrastructure to application
  • HP NFV Director – Implements NFV orchestration functionality in the emerging model from European Telecommunications Standards Institute (ETSI) critical to NFV operation
  • Carrier grade HP Helion OpenStack – A commercial distribution built on OpenStack® technology, providing an open, scalable, and highly available cloud platform that meets CSPs demanding reliability requirements
  • HP Distributed Cloud Networking (DCN) – An SDN virtualization solution that optimizes network resources, increasing agility and speeding time-to-market through dynamic, service-driven configuration

HP Communication and Media Solution experts in conjunction with Technology Services Consulting will help Telefónica prepare the current network infrastructure to adapt to the needs of the next generation services based on NFV and SDN technologies. HP Technology Services Consulting will work with Telefónica to establish the infrastructure designs to meet the performance and availability requirements of VNF, orchestration and carrier grade HP Helion OpenStack. In addition, HP will establish an NFV presence in Madrid to support Telefónica’s network transformation and define a common strategy.

Telefónica will demonstrate certain services running over an end to end virtualized network, including selected VNFs running on UNICA Execution Environment, at Mobile World Congress 2015, March 2-5, Barcelona, in the Telefónica booth (Hall 3, Stand 3J20). HP and its partners will present several HP OpenNFV demonstrations in the HP booth (Hall 3, Stand 3A20) and the HP Application Partner Showcase (Hall 2, Stand 2D50).

About Telefónica

Telefónica is one of the largest telecommunications companies in the world in terms of market capitalisation and number of customers. With its best in class mobile, fixed and broadband networks, and innovative portfolio of digital solutions, Telefónica is transforming itself into a ‘Digital Telco’, a company that will be even better placed to meet the needs of its customers and capture new revenue growth.

The company has a significant presence in 21 countries and a customer base of more than 341 million accesses around the world. Telefónica has a strong presence in Spain, Europe and Latin America, where the company focuses an important part of its growth strategy.